تدین، صداقت، ساده‌زیستی و رفتار متواضعانه به‌طور حتم جزو ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر انقلابی است.

اسماعیل کوثری

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: اسماعیل کوثری نماینده مجلس در یادداشتی درباره نخستین مواضع مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب در سیاست داخلی و خارجی برای همشهری آنلاین نوشت:

رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری یک بار دیگر معیارهای انقلابی بودن مقامات ارشد و مدیران نظام را پیش کشیده است و به طرح و بحث نحله‌های سیاسی گذاشته است. ۳ سال پیش اولین جلسه دولت سیزدهم همزمان با ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع) برگزار شد و تصاویر حزن‌انگیزی از مراسم عزاداری ۱۴۰۰ هیات دولت وقت با حضور آقای رئیسی در حیاط دولت ثبت و ضبط مانده است.

تمسک روسای جمهور از جمله آقای مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور جدید منتخب به مناسک مذهبی از جمله عزاداری محرم گویای فرهنگ اعتقادی نهادینه شده در مسئولیت‌های جمهوری اسلامی و ارزش‌های تشیع در انقلاب اسلامی است. انقلابی بودن مقامات و مدیران نظام متضمن رعایت این معنا در کلام و اعمال مسئولان است. انقلاب اسلامی عجین با فرهنگ عاشوراست و ورای جنبه شعائری آن، مردم رفتارهای مسئولان را در عمل با این فرهنگ عاشورایی مقایسه می‌کنند.

تدین، صداقت، ساده‌زیستی و رفتار متواضعانه به‌طور حتم جزو ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر انقلابی است. او نزدیک‌ترین مثال یک مقام تراز اول انقلابی در دوره زمانی نزدیک بود. آقای رئیسی متصف به این ویژگی‌ها بود و این یک سخن تعارف‌آمیز مربوط به دوره پس از شهادت ایشان نیست، بلکه یک واقعیت در زمان حیات ایشان بود. تاکید امام خمینی و مقام معظم رهبری بر این اساس بوده که یک مسئول رده اول اجرایی کشور می‌تواند این شاخص‌ها را در خودش دریابد و در عمل نیز پیاده کند.

رهبر معظم انقلاب حداقل طی یک دهه گذشته بارها درباره مختصات و شاخص‌های انقلابی بودن متذکر بوده‌اند. در نگاه اول باید گفت انقلابی بودن محصور به دسته‌بندی‌های سیاسی و جریانی نیست و هر فردی که متخلق به ویژگی‌هایی باشد مقام مسئول مومن و انقلابی است.

یک رئیس‌جمهور انقلابی در همه شئون تعهد به اجرای احکام الهی دارد و در ابعاد داخلی روحیه پرکاری در رسیدگی به امور مردم دارد. یک رئیس دولت انقلابی به توانمندی جوانان اعتقاد دارد و از ظرفیت‌های جوانان در داخل برای پیشرفت کشور استفاده می‌کند.

در ایران توانمندی‌های مختلفی در همه سطوح وجود دارد و یک رئیس‌جمهور انقلابی می‌تواند این زمینه‌ها را با رهبری صحیح فعال کند. دستاوردهای ایران در حوزه هوا و فضا یکی از مثال‌های بارز روحیه مدیریت انقلابی در دوره آقای سیدابراهیم رئیسی بود. در ۳۳ ماه دولت سیزدهم بیشترین میزان پرتاب ماهواره با استفاده از موشک‌های تولید داخل صورت گرفت.

اگر بر ضرورت توجه به نیروی انسانی داخل و تولید داخلی تاکید می‌شود، به معنای قطع رابطه با بیگانه نیست. اگر جایی نیاز باشد مدیر انقلابی هم نگاه تبادلی با دنیا را محفوظ نگاه می‌دارد تا چرخه پیشرفت در کشور متوقف نشود.

رئیس‌جمهور انقلابی مسائل اساسی نظام جمهوری اسلامی و سیاست‌های کلان مصوب مقام معظم رهبری را مدنظر دارد و قوه تشخیصی و تمییزی در ارتباط با کاربست آنها در کشور دارد.

بر مبنای آیه قرآنی اشداء علی الکفار و رحماء بینهم، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بر شهروندان رحمت و مهربانی می‌آورد و با دشمنان شدت رفتار دارد. روحیه استکبارستیزی و حمایت از جبهه مقاومت در سیاست خارجی به‌طور حتم در زمره ارزیابی یک رئیس‌جمهور انقلابی از هر جریان سیاسی است.

یک مقام دولتی در قامت دیپلمات انقلابی زمام امور کشور را معطل به تصمیمات قدرت‌های جهانی آمریکایی و اروپایی نمی‌کند، بلکه تلاش می‌کند توازنی در دستیابی به اهدافش در همکاری با همه کشورها دست یابد.

مبانی انقلابی بودن غیر قابل دستیابی و ابزاری برای تفرق‌های سیاسی نیستند. یک سیاستمدار هوشمند و با تجربه در عین پایبندی به سلیقه شخصی مدیریتی و راهبری خود، می‌تواند انقلابی نیز باشد.

کد خبر 866294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha